Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Stefanie Demoitie - WaarBenJij.nu Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Stefanie Demoitie - WaarBenJij.nu

Cuba

Door: Stefanie

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

29 November 2016 | Cuba, Havana

Lieve familie en vrienden,

Het heeft even geduurd voordat we wat van ons konden laten horen, maar het is zover! Live vanuit het GEWELDIGE NH hotel in Bogota dit keer.

We zijn inmiddels al bijna drie weken onderweg en we hebben Cuba al af kunnen vinken op ons to do lijstje.
Wat een ontzettend leuk land is dat zeg! Bij aankomst in Havana, 4 uur te laat, hebben we meteen een taxi genomen naar onze casa particular. In Cuba zijn er vrij weinig hotels en degene die er zijn, zijn vaak aan de prijs. Daarom hebben we besloten om bij mensen thuis te slapen. Veel mensen verhuren een of een aantal kamers in hun huis voor niet al teveel geld. Een echte uitkomst!
In dit geval hadden Alejandro en Wendy één kamer beschikbaar, waar we in totaal drie nachten hebben geslapen. Het is een huis aan de rand van het centrum naast de beroemde Malecon. Het ontbijt was niet inclusief maar konden we wel bijboeken voor 5 cuc per persoon (ongeveer 5 euro p.p.). Dat is natuurlijk niet tegen doven gezegd, dus daar hebben we goed gebruik van gemaakt.

De volgende twee dagen hebben we de hele stad verkend. Het heeft vele oude pleinen, straatjes en gebouwen. Natuurlijk waren de oude auto's al meteen een hoogtepunt. Wel werden we al snel gek van de uitlaatgassen en die WiFi die het de eerste dagen nergens deed. Het kost tijd om aan een land te wennen, vooral als het zo achterloopt als Cuba.
Om eerlijk te zijn was ik blij toen we in de bus naar Trinidad zaten. Zoals wij hadden gelezen zou dat een kleiner stadje zijn, dicht bij het strand. Bij aankomst werden we bij het busstation verwelkomd door de fietstaxi die ons naar onze nieuwe casa zou brengen. We werden daar vriendelijk ontvangen met een drankje en er werd ons tussen neus en lippen door verteld dat we hier eigenlijk helemaal niet zouden verblijven. Dit was ons eerste Spaanstalige obstakel. Waar moesten we dan heen? Uiteindelijk bleek het om de hoek te zijn, in een nog mooier huis!
De stad was een verademing, alles is er zo rustig en iedereen is ontzettend aardig. We hebben die avond meteen met Manon (vriendin van ons allebei uit NL) en haar vriend afgesproken, die daar toevallig ook waren. We hebben heerlijk gegeten en vooral ook gedronken. De mojito's zijn maar 1,50 cuc, dat is toch een koopje!?

De volgende dagen hebben we de stad verkend, op het strand gelegen en (jawel) paardgereden! Ik denk dat mijn hele familie zich nog wel die ene Pasen kan herinneren bij de manege. Daar heb ik me voor het eerst op een knol gehesen en heb het daarna ook meteen voor altijd afgezworen.
Het feit dat marc erg overtuigend kan zijn en zelf ook geen wonder op het paard is heeft me de moed gegeven om het nog een keer te proberen. Het was een rit van drie uur door de Valle de los Ingenios en het was een fantastische ervaring! Hoewel het erg lang duurde en ik de volgende uit bed getakeld moest worden door Marc, hadden we het allebei niet willen missen.

Na Trinidad zijn we met de bus doorgegaan naar Camaquay. Slechts een stop op onze reis naar Santiago de Cuba. Uiteindelijk is dat eigenlijk ook een hele leuke stad, en weer totaal anders dan de andere twee steden. Het eten in het hele land is niet zo denderend. Toch kregen we het voor elkaar om in Camaquay een lekkere pizza te eten voor nog geen 4 cuc. Verder was er niet heel veel te doen, dus na twee dagen zijn we weer verder gegaan. Onze volgende stop: Santiago de Cuba!!
Hier hadden we ons vreselijk op zitten verheugen. We zaten daar in een casa dicht bij de stad, waar we iedere dag een overdaad aan voedsel kregen bij het ontbijt. Het was wel erg lekker allemaal. Santiago is de tweede grootste stad van Cuba en kent, net als Havana, veel geschiedenis. Het heeft een prachtig plein met een mooie kerk. 's Avonds hebben we op het dak van een hotel de zonsondergang kunnen zien. Erg indrukwekkend! De volgende dag hebben een route gelopen door de stad waarbij je langs de belangrijkste gebouwen en oudste straten komt. Het is een stad met best veel hoogteverschil, dus vanaf hoger gelegen delen kun je over een groot deel van de stad kijken.
Wat wel erg irritant is, is dat er op iedere straathoek wel iemand staat die iets wil verkopen of je een taxi wil aansmeren.
Wij hadden verwacht dat er op straat overal muziek werd gespeeld, daar staat de stad immers om bekend. Het viel ons op dat er in andere steden eigenlijk veel meer live muziek is.
Na twee dagen in Santiago hebben we de nachtbus naar Santa Clara genomen. Ondanks het gehobbel en de kakkerlakken die over de stoelen liepen was het een fijn ritje en hebben we goed geslapen. Je went eraan he haha.

In Santa Clara hebben we drie nachten geslapen, bij een te vriendelijke vent die constant met ons wilde praten. Het is een vrij saaie stad, maar het was lekker om even bij te komen. We zijn daar naar de sigaren fabriek geweest, waar per dag 15.000 sigaren worden gemaakt (met de hand!!). Het ligt er maar net aan welke sigaren ze die dag maken. 's Ochtends krijgen ze een pakket met bladeren toegewezen. Alle sigaren worden in principe op dezelfde manier gemaakt, alleen dus met andere bladeren.
Verder hebben we twee dagen best lekker gegeten voor maar 3 cuc per persoon. Ik had zelf een beetje spijt van de keuze voor de garnalen, daar ben ik behoorlijk ziek van geweest.
Na drie dagen relaxen hebben we de bus teruggenomen naar Havana. Eindelijk snapte ik waarom het zo'n leuke en veelzijdige stad is. Ik denk dat ik inmiddels zo gewend was, dat ik de stad veel meer begreep. We hadden inmiddels vernomen dat Fidel Castro overleden was, dus waren nog bang dat alles plat zou liggen. Eigenaardig genoeg merkten we er weinig van. Niemand liep schreeuwend en huilend de straat op. Iedereen ging gewoon door met de dag. De volgende dag in Havana kregen we wat meer mee van de gevolgen. De Cubanen mogen voor negen dagen niet drinken en dat leggen ze ook op aan de toeristen. Daarnaast mag er geen live muziek gemaakt worden, het zijn negen dagen van nationale rouw. Waren wij even blij dat we net weg zouden gaan. Zonder die muziek in de straten en af en toe een biertje is het toch vrij saai.
Gisteren op de 28e, kon je Fidel een laatste groet brengen op het grootste plein in de stad. Wij moesten met de taxi een heel eind om naar het vliegveld omdat de halve stad was afgezet voor de groepen mensen die langs zijn altaar liepen.

Inmiddels zijn we veilig aangekomen in Bogota. We hebben hier een soort suite in een NH hotel aan de rand van de stad. Er is WiFi in overvloed en uit de douche komt warm en vooral veel water, heerlijk! Nu zijn we even wat zaken aan het regelen op internet en vanmiddag gaan we de stad verkennen.

We houden jullie op de hoogte! Heel veel liefs van ons! Xxx

P.s. Bekijk de foto's straks ook even op Facebook!

• 29 November 2016 - 19:44

Ada:

Wat een heerlijk verslag! Ik zat hier mee te genieten. Lieve groet en schrijf maar gauw weer, Ada

• 30 November 2016 - 00:11

Sanne:

Wat een gave reis Marc en Steef en een erg leuk verhaal! Geniet ervan xx Sanne

• 30 November 2016 - 15:43

Opa En Oma Zieltjens:

Hallo Marc en Steef, wat zijn jullie weer lekker op dreef! Fijn weer zo'n uitgebreid verslag Stefanie we zijn er blij mee en gaan weer lekker meeleven. Heb 't goed en veel plezier! Liefs vn ons

• 30 November 2016 - 15:50

Yvonne:

Hè wat fijn zo'n uitgebreid verslag! Oude tijden herleven weer haha! Dank Steef, erg leuk om te lezen.
    Heb het goed in Colombia en geniet van het prachtige land. Dikke knuf, yvonne

• 01 December 2016 - 15:44

A.C.Lauppe- De Boer:

Hallo Marc en Steef,

Ik kreeg de tip van je moeder Marc en vond het leuk om jullie verslag te lezen .
    Mooie herinneringen voor later. Veel plezier en leuke ontdekkingen gewenst.
    Groetjes van RUTH