Nieuw Zeeland Part 1 - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Stefanie Demoitie - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland Part 1 - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Stefanie Demoitie - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland Part 1

Door: Stefanie

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

13 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Oamaru

Lieve familie en vrienden,

We zijn inmiddels al bijna twee weken in Nieuw Zeeland, het is prachtig en we hebben een hoop te vertellen!! We zijn de eerste week met razende vaart over het Noordereiland getuft.
Nadat we vanuit Australië aangekomen waren in Auckland hebben we heerlijk een nachtje in een motel geslapen dichtbij het vliegveld. Na het hostel in Sydney was dit een verademing! De volgende dag hebben we ons campertje opgehaald en zijn naar boven gereden. Hier hebben we een van de oudste bomen ter wereld gezien (2000 jr) en zijn naar Bay of Islands geweest. Het weer was helaas slecht dus we zijn snel door gecrossed naar Matamata. Dit wordt ook wel Hobbiton genoemd, omdat een deel van The Hobbit en Lord of the Rings daar is opgenomen!! Wij zijn natuurlijk hartstikke fan dus dit was onze dag (Stefanie heeft jaren naar dit moment toegeleefd). Het was echt super om op de filmset te lopen en uitleg te krijgen over The Shire. Tussendoor had de auto nog even een lekke band, maar het kon de pret allemaal niet drukken. Overigens voor beiden de eerste keer een band verwisselt!
Na deze euforische dag zijn we naar Rotorua gegaan, waar het vooral ontzettend naar rotte eieren stinkt! Dit komt omdat het een actief vulkanisch gebied is met geisers en warm water meren. We hebben het Wai-O-Tapu park bezocht, waar we dit allemaal hebben kunnen zien en ruiken. Het champagnebad was hier een hoogte punt (googelen)!
Toen zijn we via Taupo doorgereden naar het Tongariro National Park. Hier lag een uitdaging op ons te wachten, namelijk een 19,4 km lange wandeling over een vulkaan/berg heen. De Alphine Crossing was ontzettend zwaar, maar achteraf echt de moeite waard. Je hebt een prachtig uitzicht als je eenmaal boven bent en je komt ook nog eens langs een paar hele mooie meren. We werden omringd door fanatieke wandelaars met bergschoenen, langlauf stokken, regenjassen, mutsen, sjaals, wanten en rugzakken met drinkslangetjes. Wij waren casual gekleed op onze Nikes en Steef had haar handtas mee, niet heel handig als je jezelf de berg op moet hijsen via een ijzeren koord.. Na veel gevloek en gehijg kwamen wij na 7 uur bij het eindpunt aan, om erachter te komen dat we een van de snelste waren. Gemiddeld staat er voor deze wandeling 7,5 tot 9 uur!
Na deze sportieve dag zijn we voor de nacht naar Whanganui gegaan, waar we een lekkere fles wijn hebben opengetrokken om te vieren dat we niet bezweken waren op de berg.
De volgende dag zijn we via Rivendell (bekend bij LOTR-fans, decor was helaas weg) naar Wellington gereden en daar hebben we de boot gepakt naar het Zuidereiland.
Eenmaal daar aangekomen hebben we een spurt gemaakt naar Kaikoura. Daar hebben we een zeehonden kolonie van dichtbij gezien. Veel hadden kleintjes en die zijn echt ontzettend leuk!
Toen zijn we naar Christchurch gereden, waar we een dagje de stad hebben verkend. Door de aardbevingen in 2010 en 2011 is deze stad voor een groot deel verwoest. Ze zijn op dit moment alles aan het opbouwen, over 20 jaar (en 40 miljard verder) zou het klaar moeten zijn. Ze hebben een pleintje tijdelijk omgebouwd tot een klein winkelcentrum met allemaal eetkraampjes in gekleurde containers. We vonden dit er zo gezellig en vrolijk uitzien dat ze het wat ons betreft zo kunnen laten staan!
Na Christchurch zijn we via Timaru doorgereden naar Lake Tekapo en Mount Cook. Dit is een totaal andere omgeving dan we tot nu toe gezien hebben. Het is in de winter een ski-gebied, maar nu ligt er zelfs nog sneeuw op sommige bergen. Mount Cook is de hoogste. We hebben een wandeling naar een van de gletsers gemaakt. Erg indrukwekkend!
Op dit moment staan we met onze camper op een klif dichtbij Oamaru. We zijn vandaag het oude centrum van de stad in geweest en zijn naar een uitkijkpunt gegaan om de Yellow-eyed pinguïn te zien. We hebben er maar liefst 1 gezien van een grote afstand.. Morgen rijden we door naar Otago Peninsula, waar we er hopelijk meer spotten!

We hopen dat thuis alles goed gaat en dat jullie het winterweer een beetje overleven.

Dikke zoenen en heel veel liefs,

Marc en Steef

• 13 Februari 2015 - 09:09

Mardi:

Hey Marc en Steef,

Super om te lezen! Haha Steef met handtas die de crossing doet

• 13 Februari 2015 - 17:26

Jolanda:

Weer een geweldig verslag!! xx

• 13 Februari 2015 - 22:11

Yvonne:

Welk winter weer???? Haha!! Dat valt wel mee hier. Jullie maken wat mee hè. (Ja Marc, ik weet het, jullie hebben ook mindere dagen....)Leuk om te lezen weer! Trots op jullie dat jullie toch die crossing hebben gedaan. Inclusief handtas inderdaad haha!

• 13 Februari 2015 - 22:44

Opa &oma Zieltjens:

hallo allebei, lekker hoor al jullie belevenissen weer te volgen! We gaan ook weer 'n btje rondneuzen op google. Wat hebben jullie 't fijn, en.... weer wat geleerd: lekke band gerepareerd. BRAVO! Liefs v o&o